Villa achterwerk

29 maart 2013 - Chiang Rai, Thailand

Bij het aanbreken van alweer de derde (!) week in Thailand, is het nu hoog tijd voor een update van alle belevenissen hier!

Na een paar dagen niet-toeristische activiteiten, hebben we de laatste paar dagen in Bangkok ons toch maar gestort op de toeristische trekpleisters. Als eerste hebben we onze geboortebuddha bezocht, wat pho, de liggende buddha. In Thailand zit er aan elke geboortedag een andere buddha verbonden, wij kwamen hier erachter dat we beide op een dinsdag zijn geboren, wat dus correspondeert met de liggende buddha (zie foto). Vervolgens wilden we de grand palace bezoeken. Eenmaal aangekomen bleken we alleen niet genoeg geld mee te hebben, dus besloten we de grand buddha te bezoeken. Ons plan liep alleen iets anders dan verwacht... Zo'n 500 m van de tempel verwijderd, gingen we nog even lekker op een bankje zitten. Binnen 10 min werden we 3 keer aangesproken door mensen die ons in een tuktuk wilden lokken. Aangezien we het nogal zat werden om oooveral het zelfde verhaaltje te horen, reageerde we met wat meer spot. Wat bleek, ze hoorden allemaal bij het zelfde tuktuk clubje. Macho mannetjes als het waren, konden ze het niet hebben dat wij ze drie keer afwezen, hun spelletje doorhadden en wat sarcastisch erop ingingen. Hoe vriendelijk ze eerst wilden overkomen, des te meer bleek het tegenovergestelde; met schietgebaren en geschreeuw wilden ze duidelijk maken dat we niet meer welkom waren in Thailand. Omdat we het toen toch een beetje eng vonden, wandelden we toch maar verder. Een van de mannen was echter inmiddels ook in zijn zwarte hyundai met geblindeerde ramen gestapt. De volgende 10 minuten zagen we telkens die zwarte hyundai in onze ooghoeken. We dachten dat we werden achtervolgd, maar toen we even rustig om ons heen keken, zagen we dat heel bangkok gevuld was met zwarte hyundais. Fail!

De dag waarop we vertrokken naar Chiang Mai, hebben we een herkansing gedaan om de Grand Palace te bezoeken. Dit keer met genoeg geld.
's Avonds hebben we de nachttrein (met bed!) naar Chiang Mai genomen. Best prima vertoeven, ondanks gehobbel en een snurkende Koreaan onder ons (just for the record, er waren stapelbedden;)).
Bij aankomst in Chiang Mai werden we opgewacht door een grote hoeveelheid rode songtaews; de plaatselijke bus/taxi. Om oplichtpraktijken te voorkomen, zijn we eerst maar een stukje richting het centrum gelopen, en vanaf daar toch een songtaew gepakt. Uiteindelijk een leuk guesthouse gevonden in het centrum; niet al te duur, en er werden kooklessen aangeboden. Dus hier hebben we gretig gebruik van gemaakt. Met een groepje van 6 hebben we ons een dag lang vermaakt door thaise gerechtjes aangeleerd te krijgen van 'Sut' onze leraar. Verder bestond onze dagbesteding voornamelijk uit beetje rondkijken, fietsen, markten afgaan, 's avonds drankjes doen en tempels bezoeken. Dat laatste gaat Simone echter niet altijd zo soepeltjes af. Bij de tempels hier in Thailand is het namelijk gebruikelijk om netjes gekleed de tempel te betreden. Dit houdt in dat je kleding moet dragen die je van je schouders tot enkels bedekt. Ook is het verplicht om je schoenen uit te doen, maar aangezien we over zanderige weggetjes hadden gelopen, leek het Simone wel gepast om haar voeten schoon te vegen aan haar broek, vlak voor de ingang. Het plan was prima, de uitvoering iets minder... en vooral lachwekkend. Het straatbeeld wordt hier namelijk gevuld door mensen met broeken met het kruis zo'n beetje tot de grond. Simone valt hierin niet uit de toon en veegde haar voeten dus heel handig aan haar broek met eerder genoemd "laaghangend kruis" af. Tijdens deze activiteit bleef haar voet hangen in de overdadige hoeveelheid stof waardoor ze haar evenwicht verloor en voor een belangrijke keuze kwam te staan; vallen of de voet met stof en al op de grond te zetten om het evenwicht terug te krijgen. Vallen was geen optie, dus dan optie 2. Resultaat: de broek gleed van haar achterwerk en ze liet Buddha dingen zien die hij niet dagelijks voor ogen krijgt. Fail! part 2

Of er nog meer dingen verkeerd zijn gegaan? Jazeker! Tijdens onze trip met onze tuk-tuk chauffeur for the day "Net" zijn we naast een botanische tuin en monkey farm gestopt bij een waterval. Dit was duidelijk een plek waar veel Thaise mensen heen gaan voor ontspanning, Net was dan ook niet al te enthousiast om ons daar af te zetten, omdat het veel goedkoper was dan alle andere dingen in de buurt. Des te enthousiaster waren wij, want het was ook nog eens een erg mooie plek. Nu denken jullie natuurlijk, wat is daar nu verkeerd aan? Niets hoor, tot je met je achterwerk (ja alweer) keihard op een steen beland waardoor je nu al 3 dagen last hebt van je stuitje. Eerlijk zullen we alles delen dus dit keer was het Froukje haar beurt, voor de achterwerk-blunder van de week, volgende week volgt meer! ;) Gelukkig beschikken Thaise mensen over allerlei technieken om pijnlijke spieren weer wat losser te maken. Hierdoor heeft Froukje het geluk gehad om het genot te beleven van een intensieve, uur durende, kont massage. Ondanks we eigenlijk een voet-rug-schouder massage hadden gekozen. Hoewel de massage soms wat pijnlijk was, liep Froukje daarna weer een stuk makkelijker dan ervoor. Eerder leek het op een combinatie oud vrouwtje/zwangere vrouw, aldus Simone.

Na een week Chiang Mai zijn we nu beland in Chiang Rai. We gaan hier 8 dagen verblijven op een meditatie centrum waar we vrijwilligerswerk zullen doen en les krijgen in yoga, tai chi en meditatie. Deze lessen beginnen om 6.00 uur in de ochtend, so wish us luck!

1. Willem:
    29 maart 2013
    Nou wat een eer... ik mag weer als eerste reageren (als er niet iemand nu nog even snel voor me op "reactie plaatsen" drukt).
    Een aantal avonturen had ik al van jullie gehoord, maar blijft leuk om de blog te lezen.
    Ook zijn de foto weer erg mooi als je het mij vraagt.

Nou ik zou zeggen... succes met opstaan!
  2. Willeke en marcel:
    29 maart 2013
    HI meiden, het is leuk julllie verhaal weer te lezen en wat jullie allemaal weer beleven. mijn schoonouders zitten nu ook in thailand en zijn ook met de nacht trein naar chiang mai gegaan van de week. leuk om te horen dat jullie daar ook in de buurt waren. heel veel plezier nog en idd succes met opstaan elke ochtend. groetjes willeke en marcel
  3. Iris:
    29 maart 2013
    Onderweg naar Alphen aan den rijn in de auto jullie nieuwe verhaal gelezen..(een paar minuutjes minder verveeld:D) Ookal had ik al wat dingen gehoord, ik heb erg gelachen :p veel plezier de komende acht dagen...ben benieuwd hoe ''zen'' jullie volgende week zijn :p

Groetjes Iris
  4. Elske:
    29 maart 2013
    He dames! Leuk om jullie avonturen te lezen! De blote billen acties klinken erg grappig, en kunnen alleen jullie overkomen ;). Veel plezier in Chiang Rai! Wat voor vrijwilligerswerk gaan jullie doen? Klinkt wel een goede deal om daarvoor yogalessen en meditatie te krijgen! Geniet ervan! In Nederland sneeuwt het nog regelmatig...
    Liefs! xx
  5. Baukje en Bernard:
    29 maart 2013
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen, ik zie het al helemaal voor me ha ha!
    Ga er heerlijk van genieten en blijf alert.
    Wij kijken weer uit naar jullie volgende belevenissen .
    Genieten maar .............

Liefs Bernard en Baukje
  6. Marjan, Lennart en Sil:
    30 maart 2013
    Puur genieten om jullie belevenissen te lezen! Ga vooral door met avonturen beleven ...
  7. Piet:
    31 maart 2013
    Hallo meiden.
    Het is weer leuk om jullie verhalen en foto's te zien.
    Ik hoop dat jullie nog veel meer plezier en levenservaring hebben.
    Ik zie uit naar het volgende verhaal.

Groeten Piet.
  8. Caroline en Margreet:
    1 april 2013
    Hoi meiden,
    Wij zijn jaloers op jullie avontuurlijk leven en het lekkere warme weer daar in Thailand. Hier nog steeds sneeuw en koud.
    Love C&M.
  9. Ellen:
    1 april 2013
    Hoor ik nou jullie zeuren over het feit dat jullie al om 0600 uur uit bed moeten om te mediteren of de andere lessen.... Ik (wij) als werkende Nederlanders moeten altijd vroeg uit bed, maar dan wel om te werken en niet om heerlijk te ontspannen!!
    Dus ik zou zeggen ga er vooral van genieten, want dit gaan jullie nooit meer meemaken!
    Maar al jullie belevenissen klinken wel super en dr wordt ook heel veel gelachen, dat kan haast niet anders dan met villa achterwerk verhalen ;)..
    Heel veel plezier maar weer!
  10. Astrid Witteveen-van 'Riet:
    2 april 2013
    Wederom leuk om jullie verhaal te lezen. Zo maak je heel veel mee, maar blijkt ook dat je erg goed op moet letten! Heel veel plezier nog, liefs Astrid.
  11. Ank:
    8 april 2013
    Hallo meiden,
    Een beetje laat, maar toch nog even een reactie op al jullie belevenissen. Geweldig hoor, de kookcursus was ook een leuk idee. Ik weet niet of Froukje net zo geinteresserd als als jij Simone!! En nu vrijwilligerswerk in Chang Rai, spannend. Ik zie trouwens aan de datum dat dat ondertussen misschien al achter de rug is. Suvves verder met al jullie belevenissen.
    Liefs uit een erg zonnig, maar nog steeds koud Oslo. Hier ligt nog steeds sneeuw! Ank.