selamat datang ke Malaysia

22 mei 2013 - Tanah Rata, Maleisië

Na de laatste dagen in Thailand helemaal vol te hebben gepropt met alle activiteiten die we nog wilden doen, hebben we alle hectiek van Thailand inmiddels achter ons gelaten en omgeruild voor een meer laid-back Maleisie.

Op de planning voor de laatste paar weken in Thailand stond island hopping: deze hebben we voortgezet op Koh Samui. Hier mochten we het genot ervaren van het feit dat alle kledingstukken eindelijk in gebruik zijn genomen. Helaas hield dit in dat onze regenjas aan de beurt was. Eenmaal aangekomen op het ubertoeristische Koh Samui, was de lucht nogal grauw en waren we in no-time doorweekt. Na afgewezen te worden bij verschillende guesthouses die ons verrassend genoeg geen kamers wilden laten zien in de stromende regen, kwamen we uit bij een guesthouse die iets boven ons normale budget lag. Wel had dit als voordeel dat we recht aan het strand zaten, waar je alleen niet zoveel aan hebt als het regent..

Koh Samui was duidelijk ingericht op de korte vakantiegangers, want de prijzen lagen echt belachelijk hoog. Dus naast het strand, waren tripjes ook geen mogelijkheid. Alle restaurants in de main street boden alleen dure seafood gerechten aan. Maar doorzetters als we zijn, voelden we aan het water dat er wel een cheap-ass restaurantje moest zijn. Deze vonden we dan ook in een verlaten hoekje. Hier hebben we uiteraard alle maaltijden genuttigd. Een bijkomend voordeel van een toeristische plek is echter wel dat er genoeg souvenirs te vinden zijn. Daarom hebben wij de interne onderhandelaars naar boven laten komen en wat leuke souveniertjes op de kop getikt.

Na 2 dagen volvreten en toeristische meuk inslaan, passend bij de maat van onze backpack en rekening houdend met het feit dat we dit ook nog een maand mee moesten slepen, waren wij zeeeer verblijd toen wij op de derde (en laatste) ochtend de zon door het raam zagen schijnen. Een beetje bewolkt was het nog wel, dus een last-minute ochtendje strand zonder zonnebrand leek ons geen slecht idee. Vroeg in de middag kwamen we hier al snel op terug, toen de eerste tekenen van verbranding zich begonnen te vertonen. Dit maal inclusief vellen en blaren, zo bleek een paar dagen later. Je zou zeggen dat een ezel zich doorgaans geen twee keer aan de zelfde steen stoot.. Wij doen het de tweede keer gewoon NOG beter ;p

Gelukkig bestaan er dan altijd nog de Thaise massage vrouwtjes die deze bultjes zonder aarzeling wegmasseren. Dit waren tot onze verbazing niet de enige bulten die ze zonder pardon een intensieve behandeling gaven... (memmen!) Hoewel we deze aanpak zeer opmerkelijk vonden, heeft het ons niet weerhouden om zelf een Thaise massage cursus te nemen. Onze laatste dag in Thailand stond dan ook in het teken van Thaise massage. Een echte professional heeft ons de "kneepjes" van het vak geleerd. Een beetje onhandig dat ze geen engels sprak, maar na een intensieve dag hebben we wel het idee een thaise massage te kunnen uitoefenen. De thaise aanpak is over het algemeen zeer stevig, dus de lerares schroomde niet om onze spieren goed aan te pakken. Normaal ligt dit al een beetje op de pijngrens, dit keer was hier ook nog eens spierpijn aan toegevoegd.

Twee dagen daarvoor hadden we namelijk bergwanden beklommen aan het strand van Railay. Het niveau lag daar aardig hoog, dus de wanden die zij als 'easy' beschouwden, waren voor onervaren klimmers toch aardig pittig. Gelukkig werden we door de guides omhoog gedrild. Opgeven was geen optie, want als je aangaf te willen stoppen, schreeuwden ze gewoon wat harder en kreeg je als commentaar dat je dan ook maar beter naar de aanwijzingen moest luisteren. Dit ging gepaard met nogal wat getrek aan het touw, wat de tocht naar boven wat makkelijker maakte. Dit wekte aardig wat irritaties op, maar als je dan eenmaal boven stond, met uitzicht op zee, was je toch wel trots op jezelf en de guides dankbaar voor de harde aanpak.

Met gemengde gevoelens verlieten we Thailand. Er waren nog steeds zoveel dingen die ons leuk leken om te doen, maar wat variatie was ook welkom. Bovendien wisten we niet goed wat we konden verwachten van Maleisie. We hadden namelijk meerdere keren gehoord van andere reizigers dat Maleisie een stuk duurder is en het eten een stuk minder lekker.

Desondanks zijn wij wat dat betreft blij verrast. Onze ervaring in de eerste anderhalve week in Maleisie is namelijk dat dit niet onderdoet voor Thailand. Met een beetje zoeken vind je een prima betaalbare overnachting. Goedkoop en lekker eten is zelfs makkelijker te vinden dan in Thailand. Alleen voor alcohol betaal je de hoofdprijs, maar wij kunnen ook prima een tijdje zonder:)

Bovendien bevalt ons de sfeer hier erg goed. De bevolking spreekt goed engels en is er minder op uit om je op te lichten. Ook hier horen we vaak "Where you going?" In Thailand betekende dit vaak dat ze ons in een dure tuk-tuk of taxi wilden hebben. Hier willen ze je gewoon helpen en de weg wijzen (of gewoon simpelweg met je op de foto).

De eerste week hier hebben we doorgebracht op het eiland Langkawi. Na een vrij actieve afsluiting van Thailand, hadden we wel behoefte aan wat rust. Daarom hebben we hier voornamelijk lekker rustig aangedaan en lekker gegeten. De prijzen van alcohol vielen hier heel erg mee; het eiland was tax-free. Daarom hebben we de meeste avonden afgesloten met corona aan het strand.

Nu we weer helemaal opgeladen zijn, hebben we de reis voortgezet naar Cameron Highlands. Hier hebben we sinds 2 maanden weer mogen ervaren hoe het is om het koud te hebben. De eerste avond zaten we bibberend onze maaltijd te eten. Jullie zullen nu wel denken, jeetje is het daar ook zo koud?! nee hoor, het is hier 20 tot 25 graden. Maar als je gewend ben aan 40 graden is dit toch even acclimatiseren. We begrijpen nu dan ook heel goed waarom de gekleurde medemens afkomstig uit een heet klimaat een winterjas draagt op het moment dat Nederlanders massaal in zomerkledij het terras opstormen. Overdag is deze temperatuur echter heerlijk en zeer geschikt voor wandelingen. Vandaag hebben we dan ook onze eerste wandeling erop zitten, waarvan er de komende dagen waarschijnlijk nog vele zullen volgen!

1. Willem:
    22 mei 2013
    Dag globetrotters... leuk om weer een verslag te mogen lezen! Ik was natuurlijk al op de hoogte dat het er aan zat te komen, dus mag ik weer als (een van de) eerste reageren.
    Geniet er vooral goed van, want het eind van jullie reis komt helaas ook steeds meer in zicht.
    Owh simone, de zonsondergang is inderdaad heel erg mooi in Maleisie.. :D
  2. Willeke en marcel:
    22 mei 2013
    hi, weer super om te lezen dat jullie het mooi hebben en vooral genieten. heel veel plezier nog. groetjes willeke en marcel
  3. Henk Takens:
    Hallo Dames,
    leuk om weer een uitgebreid verhaal van jullie te lezen. Goed om te lezen, dat jullie je prima vermaken. Veel afwisseling in het programma. Zo te horen moeten jullie best wat moeite doen om betaalbaar de dagen door te komen! Altijd leerzaam, toch?! In Maleisie enkele beroemde plaatsen gelezen in jullie verhaal! Blijf genieten! ....en nog niet aan ons denken!!!

groeten, Trudy en Henk.
  4. Piet:
    Hallo Meiden.
    Het is bijna een straf om jullie reisverhaal te lezen en te bezichtigen, terwijl ik hier in holland bij 10 graden overdag van het voorjaar zit te genieten. Volgende mededeling er is kans op nachtvorst. Jullie moeten toch maar afzien. Veel plezier de laatste 3 weken

groeten Piet.
  5. Wil en Joan:
    23 mei 2013
    Wow, wat een mooie belevenissen weer! en die rotsbeklimming,
    dat zal wel even een kick hebben gegeven toen jullie boven waren. Erg leuk weer om te lezen, en nog veel plezier de laatste weken.
    groetjes van ons allen, Joan
  6. Iris:
    Hoi meiden!

Leuk om weer een verhaal van jullie te lezen (al waren we al een beetje op de hoogte)...wel leuk om er nu door de foto's ook een beeld bij te hebben :D wordt erg jaloers als ik die strandfoto's zie...daar durf ik me hier met gemiddeld 10graden nog niet aan te wagen....
    Neem de zon maar mee terug als jullie over een paar weekjes weer naar Nederland vliegen ! :D

Groetjes Iris
  7. Marjan, Lennart en Sil:
    23 mei 2013
    Wow! Volgens mij genieten jullie met volle teugen! Nog even volhouden hoor! ;-)
  8. Caroline en Margreet:
    26 mei 2013
    Hoi meiden,
    Geniet van zon zee en strand want hier is het berekoud! Ank en Nel hebben hier 2 wk gelogeerd. We zijn op de fiets naar Erik zijn verjaardag geweest. Verder lekker eten, spelletjes, en veel lezen bij de warme kachel!
    Love C&M.
  9. Ank:
    27 mei 2013
    Hallo meiden,
    Wat weer een fantastisch reisverhaal. Zo te zien was Krabi ook erg mooi. Fijn dat jullie zoveel beleven. Ja, rotsen beklimmen is zwaar!! Ik zie het voor me met die gidsen die jullie naar boven hebben gekregen. Nu nog wat ontspannen in Maleisië. Geniet ervan de laatste weken.
  10. Nienke:
    3 juni 2013
    Heb eindelijk de link, Leuke belevenissen zeg! Heb alles achter elkaar gelezen :)
    xx